Geboren en getogen in het oude VOC stadje Enkhuizen kreeg ik vanaf een jaar of vier door dat ik beter kon tekenen dan mijn grote broer. Afkijkend van mijn vader, die toendertijd veel beelden maakte van klei en ook schilderde met olieverf werd de conclusie vrij snel gemaakt dat ik daar maar wat mee moest gaan doen. Eigenlijk ben ik nooit meer gestopt, ik tekende voor de schoolkrant en begon vanaf een jaar of acht met stripverhalen. Op mijn dertiende schreef ik een kinderboek maar haakte af want ik vond mijn eigen illustraties niet mooi genoeg.

Als dromer was ik zeker geen leertalent. Als vroege leerling had ik eigenlijk een extra jaar moeten kleuteren en holde ik steeds achter de feiten aan. Kwa vakken was er niet veel interessants maar vanaf mijn veertiende mocht ik gelukkig van mijn ouders de vooropleiding Grafische Vormgeving doen in Alkmaar.

Het was altijd mijn romantisch streven om naar een (HBO) Kunst Academie te gaan, maar moest al erg mijn best doen om naar een MBO niveau 4 te kunnen. Het was ook beter om eerst iets practisch te studeren en ging naar het Grafisch Lyceum Amsterdam (Nu het Media College). Daar deed ik Multimedia en Audio-Visueel, maar werd vooral in groepjes gegooid voor de Concept art en Storyboarding.

Ik had heerlijke zelf uitgekozen stages bij Sanoma (Donald Duck) En de studio van Fokke & Sukke. Ik hield er werk aan over maar door drukte liet ik het allemaal vallen want “ik moest en zal naar die Kunst Academie gaan!”  

Met vlag en wimpel aangenomen op het HKU animatie verviel mijn droombeeld van de “kunst” en hield ik er hetzelfde jaar al mee op. Ik vond een nieuwe liefde voor de eerlijke arbeid en heb naast mijn weg als professional genoten van diverse part-time baantjes die me helpen geaard te blijven naast mijn vaak eenzame werk als alleenstaande ZZP’r. Over de afgelopen paar jaar heb ik langzaam mijn netwerk weer laten groeien tot iets waar ik trots op kan zijn en hoop die groei voorlopig zo te houden!

Creatieve Invloed

Net als een hoop mensen uit mijn generatie is er een gigantische diversiteit aan inspiratie te vinden op het internet, maar door te zijn opgegroeid met strips en een grote interesse voor animatie komt vooral die mimiek veel terug in mijn stijl. Sinds ik echt meer de illustratie kant op ben gegaan probeer ik steeds meer los te laten van het digitale.

Techniek

Zo kleurde ik tien jaar geleden nog alles in met Photoshop, zo doe ik dat tegenwoordig steeds minder.  Het is een zekerheid, want je kunt alle fouten makkelijk corrigeren. Maar niets is zo speels als een nat penseel en wat ecoline. Ook vaak witte acryl, wat fineliners, eigenlijk beetje wat ik kan vinden soms. Ik combineer vaak geschilder met digitaal, dan voeg ik achteraf nog wat kleuren toe.

Als ik canvas doe is alles vrij spel, daar ben ik pas echt een jaar mee bezig. Inkt, alle soorten verven, permanente stiften, muurvuller, papier. Ik doe die schilderijen puur voor mij en mijn eigen ontwikkeling, dat heb je ook nodig!

Filosofie

Alles is kunst, echt. Met al die fun opleidingen van nu, afgestudeerde kunstenaars die niet meer weten hoe ze verder moeten na hun opleiding. Het woord commercieel wordt in de kunstwereld nog steeds als scheldwoord in de mond genomen. Het is jammer want je beperkt jezelf er zo mee. Uiteindelijk is het streven van de meeste kunstenaars dat de wereld in welke uiting kan genieten van jouw werk. Misschien moet je dan soms wat "darlings" inleveren voor iets dat op de lange termijn evengoed waardevol kan zijn. Daar moet je als successvol kunstenaar mee omgaan anders ga je kapot. En in de tussentijd maak je gewoon lekker de dingen die de consumenten maatschappij nooit zal begrijpen.  

Daarom noem ik mezelf ook liever commercieel tekenaar, dan kunstenaar, gewoon als statement.

Droom

Ik heb wat publiekelijk schilderwerk gedaan voor een grote klant vorig jaar, dit jaar en hopelijk ook weer volgend jaar. Ik zou heel Hilversum en meer willen inkleuren, ik en elke andere artiest die het wil en kan! Het idee van frescos moet gewoon weer een norm worden. Als er veel vraag naar is hoeft het helemaal niet veel te kosten. Niet aanstootgevend of per definitie diep, gewoon mooi. En met de tijd knallen mensen er zelf wel weer hun eigen interpertaties tegenaan.

 

 

 

 

Fotografie - Henk van Rijsen

Ik zie mezelf eerder als commercieel tekenaar, dan kunstenaar. Kunstenaar voelt zo afstandelijk.
— Rosalie Lub